Park Beyond Review - Koude kermis (2024)

Park Beyond

Koude kermis.

Wanneer je iets vanuit dit artikel koopt, krijgt IGN Benelux mogelijk een deel van de inkomsten.

byMichael Brookhuis

Geplaatst op 24 juni 2023 14:01

Stel, je bent alle pretparken ter wereld al langsgegaan en je bent op zoek naar net dat beetje extra. Of je hebt alle sim games gespeeld en wil het net even wat absurder. Dat kan nu met de impossifications in Park Beyond.

Terug naar de gloeriedagen

Namco Bandai probeert de pretparksimulatiewereld nieuw leven in te blazen. Het is nu eenmaal een genre dat zijn gloriedagen beleefde in de tijden van de eerste paar Rollercoaster Tycoon games. Om niet de zoveelste in een dozijn te zijn, bedacht ontwikkelaar Limbic Entertainment dat attracties, medewerkers en winkels extra absurd gemaakt kunnen worden. Ze noemen dat impossification.

Impossification houdt in dat een attractie buiten de normen van de realiteit komt. Denk hierbij aan een achtbaan die ineens zonder rails verder gaat, een groot kanon krijgt of een stukje gaat vliegen. Ook de standaard attracties kunnen deze laag krijgen, waardoor de botsauto's ineens een flipperkast wordt of een schip zich opsplitst in meerdere onderdelen.

In Park Beyond kan zijn er verschillende, redelijk standaard game modi om je in uit te leven. Om de game en de bouwmogelijkheden onder de knie te krijgen, kan je het beste beginnen met de campaign. Hier leer je gaandeweg hoe je attracties bouwt, waar je op moet letten om je park goed te runnen et cetera. Daarnaast kan je in de sandbox mode naar hartenlust je pretpark uitbouwen zoals je graag wil.

Vrij om je eigen doelen te bepalen

De campaign bestaat uit acht missies. Wat Park Beyond hierin uniek maakt, is dat je zelf bepaalt welke richting je doelstellingen op gaan. Vind je het fantastisch om achtbanen te bouwen, dan richt je de doelstellingen daarop. Ben je meer van het managen, dan kan je richten op het halen van een bepaald aantal bezoekers. Aan het begin van het level ga je een soort board meeting in, waarbij je antwoord mag geven op de vragen van de andere boardmembers. Je kan dan kiezen uit drie antwoorden, waarbij het effect van je keuze direct erachter staat. Vind je het bouwen van de wildste achtbanen leuk, dan kan je die richting kiezen. Doe je het liever iets rustiger aan, dan kies je ervoor om juist zoveel mogelijk standaard attracties een impossify laagje te geven.

Het is fijn dat deze keuzes gemaakt kunnen worden, want dit zorgt ervoor dat je Park Beyond kan spelen zoals jij het wil. Het grootste nadeel is dat hierdoor de levels snel eentonig kunnen worden. Impossify vijf attracties of plaats een achtbaan die onder dit stuk van het land door gaat, gaat uiteindelijk vervelen.

Gelukkig kan je is het erg leuk om achtbanen te bouwen of het kijken naar de attracties werken met een impossify laagje. Een draaimolen die ineens dertig meter de lucht in gaat, een achtbaan waarbij je uit een kanon wordt geschoten of een entertainer die meters door de lucht vliegt in een vreemd kostuum, het is allemaal leuk om voor het eerst te zien.

Onvolmaakt

Helaas heeft Park Beyond nog wel te maken met behoorlijk wat bugs. Zo heb ik vaker gehad dat de game crashte wanneer ik een kraampje wou vervangen voor een andere. Ook werkt het bouwen van een achtbaan of het plaatsen van een attractie soms niet lekker mee. Het is lastig om te zien hoe hoog een attractie staat in vergelijking met de grond. Ditzelfde is het geval met paden, waarbij ze zich soms in hele vreemde bochten wringen. Het is zelfs voorgekomen dat ik een stuk pad niet meer kon verwijderen, omdat deze op één of andere manier compleet verticaal was komen te staan.

Wat wel fijn werkt, is dat je tijdens het bouwen van een achtbaan live mee kan kijken naar hoe het treintje de baan langs gaat, inclusief snelheid. Op deze manier heb je snel door of deze te snel gaat en je af moet remmen, of juist te langzaam, waardoor je een boost kan geven. Aan de zijkant van het scherm staan de controls voor het modificeren van je achtbaan duidelijk uitgelegd, waardoor dit een fluitje van een cent is. Voor je het weet heb je door hoe je scherpe bochten, verhogingen en helixes maakt.

Deze trend van duidelijke instructies is niet overal in Park Beyond terug te vinden. Daar waar de standaard achtbaanonderdelen makkelijk te vinden zijn, is het zoeken naar de speciale onderdelen. Er is wel een hulpscherm te vinden, maar per onderdeel beperkt deze zich tot drie korte uitlegschermpjes. Zo was er een missie waarbij ik entertainment points moest plaatsen, alleen heeft het behoorlijk wat tijd gekost om deze te vinden - ze staan onder staff facilities. De beperkte hulp komt ook elke keer weer terug wanneer je de game opnieuw opstart of een missie weer laadt.

Beperkte cijfertjes

Ben je een type die helemaal in de management aspecten wil duiken van sim games, dan kom je van een koude kermis thuis bij Park Beyond. Alle managementschermen zijn zeer beknopt en je kan weinig tweaken. Zie je dat een bepaalde attractie het ineens slecht doet? Kom er dan maar eens achter hoe dat komt. Bij bezoekers info kan je lezen wat iemand van een attractie vindt, maar vaak is vanuit daar niet te herleiden wat nou precies de oorzaak is of wat er misgaat. Zo lijken deze dingen haast compleet random te zijn. Regelmatig kwam het voor dat een flat ride verlies draaide, maar de bezoekers waren allemaal enthousiast en vonden de prijs ook redelijk. Even later stond de wachtrij weer vol zonder dat ik iets had aangepast.

Waar je extra rekening mee dient te houden, is het soort bezoeker in je park. In Park Beyond heb je te maken met families, tieners en volwassenen die elk hun voorkeuren hebben. Volwassenen maak je blij met een koffiewinkel, maar tieners zoeken liever de energiedrank op. Ditzelfde geldt voor attracties en achtbanen, waarbij je de laatstgenoemde kan voorzien van speciale “hooks”. Deze hooks geven je achtbaan net dat stukje extra flair, wat inspeelt op een interessegebied van je bezoeker. Zo kan je achtbanen maken die je hele park omvatten en daarmee de hook sightseeing krijgen en ga zo maar door. Per achtbaan kan je standaard twee hooks kiezen en als je deze impossified hebt, komt er een derde bij.

Het oordeel

Het is leuk om de groepjes mensen door je park te zien lopen en er is meer dan genoeg te doen met alle thema's die je aan je park kan verbinden. Het bouwen van achtbanen gaat soepel, mede door de live view van hoe je karretje het doet. Er zijn maar twee game modi en acht missies te weinig om veel mensen lange tijd te vermaken. Tel hierbij de bugs en onvolmaaktheden van de game op, beperkte management opties en Park Beyond valt snel terug in middelmatigheid.

Park Beyond Review - Koude kermis

7

Goed

Ondanks dat de eerste indrukken van Park Beyond erg hoopvol leken, kom ik uiteindelijk toch een beetje van de koude kermis terug. Hopelijk kunnen de bugs opgelost worden en wordt er wat variëteit toegevoegd, want dat kan deze game zeker gebruiken.

byMichael Brookhuis

Park Beyond Review - Koude kermis (3)